Aminokwasy BCAA: dlaczego i kiedy należy je suplementować?

Jak dobrać odpowiednie drzwi
7 lutego 2019
Projekt domu a rzeczywiste koszty?
23 lipca 2019

 

BCAA, czyli aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach, to grupa trzech substancji wchodzących w skład popularnych odżywek stosowanych przez sportowców. Ich przeznaczeniem jest przede wszystkim ochrona mięśni przed procesami katabolicznymi. Co jednak tak naprawdę odróżnia aminokwasy BCAA od innych aminokwasów i kto powinien je przyjmować? Zobaczcie sami!

Aminokwasy: budulec mięśni.

Wszystkie białka są zbudowane z mniejszych elementów, które noszą nazwę aminokwasów. Wyróżnia się dwadzieścia aminokwasów, podzielonych na dwie grupy: aminokwasy endogenne i aminokwasy egzogenne. Aminokwasy endogenne są wytwarzane przez organizm danego zwierzęcia, a aminokwasy egzogenne nie, dlatego muszą być przyjmowane wraz z pokarmem.

Do BCAA zalicza się trzy aminokwasy: leucynę, izoleucynę i walinę. W przypadku człowieka należą one do grupy aminokwasów egzogennych, dlatego musimy przyjmować je z zewnątrz. Naturalnymi źródłami BCAA są mięso i, w szczególności, nabiał.

Jakie funkcje pełnią aminokwasy BCAA?

Każdy z trzech aminokwasów zaliczanych do grupy BCAA posiada nieco inne właściwości, ale przyjmuje się, że wszystkie pełnią w ludzkim ciele następujące funkcje:

  • Hamują procesy kataboliczne (rozpad mięśni wywołany nadmiernym obciążeniem, na przykład podczas treningu siłowego).
  • Stymulują procesy anaboliczne (proces odbudowy uszkodzonych mięśni).
  • Wspomagają regenerację mięśni po treningu.
  • Przyśpieszają proces spalania tkanki tłuszczowej.
  • Korzystnie wpływają na pracę układu nerwowego, ponieważ wspomagają syntezę kwasu glutaminowego.

Powyższe cechy sprawiają, że BCAA jest naturalnym sprzymierzeńcem osób ćwiczących siłowo, a zwłaszcza tych, którym zależy na redukcji tłuszczu, ponieważ wspomagają palenie tkanki tłuszczowej i jednocześnie ochraniają mięśnie przed zanikiem masy i siły.

Czy każdy sportowiec powinien przyjmować BCAA?

O ile korzystny wpływ BCAA na ciało sportowca jest bezdyskusyjny, to inaczej wygląda kwestia suplementacji. Aminokwasy BCAA możemy znaleźć we wszystkich naturalnych źródłach pełnowartościowego białka, od mięsa po nabiał. Suplementacja BCAA ma więc sens tylko w szczególnych przypadkach:

  • Gdy w diecie brakuje pełnowartościowego białka.
  • Gdy jesteśmy na diecie redukcyjnej, w której podaż białka jest niewystarczająca do zahamowania procesów katabolicznych.

To oczywiście nie oznacza, że przyjmowanie BCAA przed każdym treningiem jest szkodliwe dla zdrowia. Trzeba tylko pamiętać, że suplementacja BCAA jest wskazana wtedy, kiedy nie dostarcza się tych aminokwasów w ilościach zaspokajających potrzeby organizmu. W przeciwnym razie nie przyniesie ona żadnego skutku.

 

Komentarze są wyłączone.